Intervju: Fredrik Hemmensjö – mannen bakom masken.

En regnig augustimorgon mötte vi upp med Fredrik Hemmensjö – Bladins gymnasiums nya rektor – för att intervjua och lära känna mannen som ska fylla den före detta rektorn Martins Roths (ganska så små) skor. Vi möttes av en två meter lång före detta soldat som under ytan döljer en man av principer, engagemang och glädje.

Vilken låt passar som soundtrack till ditt liv? Where Eagles Dare med Iron Maiden. Det är en av historiens mest underskattade rocklåtar, och jag håller med budskapet: Man måste våga.

Vem och vad får dig att skratta? Jag gillar den ironiska humorn à la Henrik Schyffert och Monty Python, som förmodligen kommer att dö ut med min generation. Jag uppskattar även the Office – den brittiska versionen.

Vad gör du en söndag klockan 12? Då äter jag förmodligen lunch med min familj. Min son är väldigt noga med att äta just klockan tolv, annars blir han grinig.

Vad är det svåraste med att vara du? Jag är nästintill två meter lång, och har upptäckt att flygplansstolar och dörrkarmar, tyvärr, inte är anpassade efter människor med min längd.

Vilken ålder upplever du att du är i just nu? Jag är 36 år gammal och känner mig just så gammal. En god vän sa för ett tag sen att tiden gått snabbt och att det fortfarande kändes som att vi var tjugo och nyss tagit studenten, men jag håller inte med. Jag känner faktiskt att jag är min ålder: Jag har skaffat barn men att jag samtidigt inte är lastgammal. På min förra arbetsplats [red. anm. Campeon Frigymnasium i Helsinborg] var mina kollegor äldre än mig.

Vad ska vi ha livet till? Ta hand om varandra och känna glädje.

Vilka mejeriprodukter gillar du bäst just nu? Jag gillar riktig grädde och även crème fraiche. Jag gjorde en jättegod sås på det sistnämnda med chili och paprika till mitt grillade kött häromdagen.

Vilken är den viktigaste politiska frågan just nu? Utan att vara påverkad av mitt yrke: Skolan. Särskilt med tanke på Gymnasie-11 som träder i kraft 2011.

Vad gillar du själv med ditt utseende? Jag gillar att jag är lång, trots att samhället inte är anpassat efter sådana som mig. Jag tror att det innebär att folk kan se mig på gymnasiemnässan nästa år, till skillnad från min, inte riktigt lika långa, föregångare Martin Roth.

Vad får dig att gråta? Att förlora nära och kära.

Hur har du i ditt liv mött döden? Jag har förlorat äldre släktingar, och för ett tag sedan begick en nära vän till mig självmord. Det kom verkligen som en blixt från en klar himmel.

Var i världen skulle du inte vilja bo? I gränsområdena mellan Pakistan och Afghanistan.

Vad gör du när du tröttnar på dig själv? När jag känner att jag tröttnar på mig själv ger jag mig ut och springer. Det är ett bra sätt att ladda batterierna samtidigt som man får lite frisk luft.

Hur reagerar du när du anser att en person agerat fel i trafiken? Jag är en väldigt balanserad person, men beroende på hur trött jag är kan några svordomar slinka ut ibland.

Jag skulle ut och köpa strumpor och kom hem med… En DVD-box. Jag är nog en av de få i min genration som inte är bekant med serien Solsidan; men jag har fortfarande inte sett Mad Men heller. Jag blev pappa igen i februari och det har tagit upp mycket av min tid. Men jag kan även alla avsnitt av Sopranos utantill. 

Vilken hushållssyssla undviker du helst? Att vattna blommorna. Jag vill verkligen att de ska trivas och har en tendens att hälla på för mycket vatten, vilket leder till att de dör.

Vad skulle du göra om du fick reda på att du bara hade en vecka kvar att leva? Jag skulle samla alla mina nära och kära och berätta hur mycket jag älskar dem.

Vilket partytrick kan du? Jag har väl inget speciellt partytrick, men i min ungdoms bråda dagar prövade jag faktiskt att spruta eld. Efter en del att dricka övertalade en kompis mig att pröva det, och det gjorde jag. Resten av kvällen gick jag runt med smaken av T-sprit i munnen.

/Axel Nilsson & Jesper Sjödahl

Fredrik Hemmensjö

Kommentera

