It’s better to burn out than to fade away – Jens Munkeby avgår

 

Jens Munkeby
Jens Munkeby. Foto: Axel Nilsson

The Bladins Times mottog nyss ett telefonsamtal från Jens Munkeby, nuvarande vice ordförande för Elevkåren vid Bladins.

Munkeby säger att han har beslutat sig för att avsäga sig sitt förtroendeuppdrag inom kårstyrelsen, eftersom han för närvarande inte har tiden eller viljan att fortsätta med sitt arbete för kåren.

– ”Jag känner att de ambitioner jag har haft för kåren inte kan uppfyllas, och det är särskilt svårt i detta skede som kåren befinner sig i nu. Just nu är kåren på det första stadiet, och jag känner att ekonomin inte håller för de idéer, tankar och ambitioner som jag har för den; jag tänkte helt enkelt större än vad verkligheten tillät.”

Det är ingen hemlighet att ansvaret som vilar på en vice ordförandes axlar är tungt, och att det inte är ett lätt jobb. ”Med makt kommer ansvar”, menar Munkeby.

– ”Att vara vice ordförande är en ibland otacksam roll. Det tar oerhört mycket tid och det är så många steg som måste göras innan man kan uppnå ett påvisat resultat. Detta i kombination med det faktum att man inte syns utåt för det jobb man gör, samt att jag har tappat glöden och entusiasmen gör att jag väljer att avgå från styrelsen för att öppna upp min position till någon annan.”

Munkeby är mycket noggrann med att poängtera att han gör detta för kårens bästa, eftersom han inte vill stanna kvar och inte vara driven längre. Detta hade lett till rykten om at ledamöterna i kårstyrelsen inte gör något vettigt, menar Munkeby.

– ”En kår bygger mycket på sitt varumärke, och jag anser inte att varumärket påverkas negativt av att jag kommer avgå – tvärtom, så kommer det ju öppna upp en position och plats som kan fyllas av någon som brinner genuint för kårarbete. Jag har insett att jag inte gör det längre och att det är så mycket annat som jag vill göra istället. Jag brinner alltså för ett annat slags kårarbete.”

När The Bladins Times frågar hur många andra som vet om detta, berättar Munkeby att han enbart har fört en konversation med ordföranden, Claudio Virgili, och att han väljer att komma ut med det i The Bladins Times eftersom alla då får en rättvis förklaring med en gång.

– ”Jag vill passa på att tacka de övriga ledamöterna i kårstyrelsen för en otroligt givande tid men jag vill även passa på att tacka kårens medlemmar för möjligheten jag fått under detta verksamhetsår. Det är så mycket som kommer att hända nu som man inte kan se ”utifrån”: Skolkläder, renovering av elevrummet och massor av annat. ”

När The Bladins Times frågar om det är något annat som han vill tillägga har han en sak att säga:

– ”Det är tråkigt när folk missuppfattar syftet med en elevkår. Tanken är ju att alla ska kunna skapa något för sig själv och alla andra genom att starta saker inom kåren, och därför är det tråkigt när någon inte förstår detta och börjar ”jaga den felande länken” istället för att göra något”, säger Munkeby och syftar på den halvt hemliga kampanj som startades för ett tag sen i syfte att ha ett extrainsatt årsmöte och välja om kårstyrelsen för Elevkåren vid Bladins. Munkeby tillägger även att han och Virgili kände till kampanjen hela tiden, men ansåg att den var för ”pinsam och skrattretande” för att behöva kommenteras.

/Axel Nilsson

Kommentera

