Välkomna tillbaka

Sommarlov. Namnet på de tio veckor under årets varmaste dagar då familjer flyr från sina vanliga hem till stugor vid vackra sjöar, till husvagnar parkerade i orter som enbart 1% av Sveriges befolkning känner till, eller till vita stränder långt från vårt avlånga lands gränser i jakt på starkare solstrålar. Sommaren, blandat med den välförtjänta ledigheten, skapar ett otroligt lugn. Saker som jag under alla andra av årets dagar hade kallat för ”slöseri med tid” känns plötsligt spännande (att ägna timmar åt att klippa fräcka mönster i gräsmattan kändes värt att prova en mulen julidag)!

Lugnet, det som skapas av att inte behöva göra något, visar sig i olika former för alla människor. En vän till mig, den typen av person som alltid känns avslappnad och problemlös, insåg att till och med hon var ovanligt avspänd när hon en dag var tvungen att fråga ”vad är det för år egentligen?”. För andra människor visar sig kanske det typiska sommarlugnet genom att de helt oväntat bestämmer sig för att köpa ett par Foppatofflor då de ”faktiskt är väldigt praktiska, plus att de inte är så fula!”, en åsikt som ofta ändras i takt med att löven på träden får en allt rödare färg innan de till slut faller till marken.

För mig blir lugnet större för varje sommardag som passerar. Jag vänjer med vid att bara göra en sak i taget, och inte femtioelva stycken som min mamma i vanliga fall brukar hävda att jag gör. Det var troligtvis därför jag blev förvånad när ett brev från Skånetrafiken plötsligt låg i brevlådan. ”Hoppas att du har haft en trevlig sommar, blah blah blah, nu behöver du ett skolkort för att ta dig till skolan, blah blah blah, välkommen tillbaka till ett nytt läsår!”. Man vet att höstterminen 2011 börjar snart när till och med Skånetrafiken har insett det, de brukar ju vanligtvis vara väldigt sena. (Fattar ni?! ”Sena”, Skånetrafiken! Ingen? Jaha…)

Samtidigt som sommaren är otroligt härlig känns höstterminen 2011 och allt vad den innebär ganska spännande. En hel hord med nya ettor börjar, likaså ett antal nya lärare och därefter blir det även nya scheman (grattis NV3, ni slipper helvetesschemat!). Något annat som får mig att välkomna hösten är vardagen på Bladins, den är faktiskt tämligen underhållande. Inte en dag passerar utan att någon klagar på att KK har höjt sina priser eller att skratt från elevrummet ekar in till R1 där det ”faktiskt är prov så ni får gärna vara lite tystare”. Jag vet inte hur många roliga minnen jag har som utspelar sig i vår skola, eller tillsammans med personer jag har lärt känna därigenom. Jag hoppas att ni, alla nya ettor, får minst lika många härliga stunder och att ni kommer trivas på Bladins. Till er andra vill jag, precis som Skånetrafiken, hälsa er välkomna tillbaka till ett nytt läsår, hoppas att ni har haft en trevlig sommar!

/Sara Lindström

Kommentera

