”Jag hade gärna sett lite fler freakshows”

Efter tre år vid Bladins Gymnasium har man som elev många minnen från skolan som vi har spenderat oändligt mycket tid i. Det man ofta inte tänker på (eller aldrig någonsin tänker på) är att de flesta av lärarna faktiskt har spenderat ännu mer tid inuti vår gula byggnad. Därför har vi, The Bladins Times, bett några av våra lärare att berätta om deras mest minnesvärda ögonblick som har utspelat sig här på Bladins.

Maria

Ett av mina mest minnesvärda ögonblick på Bladins var den allra första dagen jag var här. Jag skulle ha lektion med NV1 som då var min mentorsklass, de tog studenten förra året. Jag var i jättegod tid så jag stod i klassrummet och väntade på alla elever. De som kom in i klassrummet gick och satte sig och tittade med en förvånad blick på mig. Jag var ganska nervös och kunde verkligen se på eleverna att de inte riktigt förstod vem jag är. Då störtade en elev in i klassrummet. Eleven snubblade och trillade nästan rakt på mig. Efter att eleven hade samlat ihop sig själv tittade på mig och frågade ”Är du ny i klassen?”. Det var ganska speciellt att behöva förklara för en hel klass att inte är en ny elev, utan deras nya lärare. Det var dock tur att det var en snäll klass och även om det kanske tog ett tag så blev jag tagen på allvar. Det var en väldigt minnesvärd första dag och jag kommer aldrig att glömma den!

Anna

Jag minns mitt första intryck av Bladins. Jag jobbade på Petri och ville söka ett annat jobb och hade sett att de sökt en svenskalärare på Bladins Det var Martin som var rektor då och det var med honom jag skulle ha min anställningsintervju. När jag gick till intervjun tänkte jag ”nä, Bladins, där kan jag inte jobba! Där måste jag säkert springa runt i små korta kjolar och fina dräkter.” Jag tyckte att det var för fint och chickt, till och med lite pretentiöst. Jag tänkte att nej, här kan jag inte jobba. Speciellt inte om jag måste springa runt i kjol.

Jag träffade Martin och allt gick jättebra. Vid slutet av intervjun berättade han vad jag skulle undervisa i, nämligen svenska, mentor åt en samhällsklass och även undervisa social science i svenska. Då blev jag tyst, jag satt där och tänkte ”vad menar han nu, vad menar han nu, vad menar han nu? Ska jag undervisa svenska på engelska?” Jag gick ifrån intervjun och grubblade ”hur ska jag kunna undervisa svenska på engelska?”. Det skulle få bli min sommarlovsutmaning. Det dröjde ett bra tag tills jag en dag träffade Martin igen. Då frågade jag honom om min fundering och han kollade på mig som om jag var helt dum i huvudet. Sedan sa han ”du ska såklart ha svenska på svenska!”. Då kände jag hur all nervositet och hur alla tankar om dräkt och höga klackar plötsligt bara försvann. Jag insåg att det nog skulle gå bra ändå.

Det enda som jag tyckt varit lite lustigt och kusligt med Bladins sedan dess, är att inga lärare ballar ur. Jag tycker att det är lite skrämmande – jag hade gärna sett lite fler freakshows och lite fler freak accidents.

Akari
Jag kommer till och med ihåg datumet till vad jag ska berätta! Den var den 16 mars 2011, en onsdag. Fast jag måste berätta lite av vad som hände innan onsdagen. Den 11 mars 2011 var den en stor jordbävning i Japan. Två dagar senare skulle jag åka tillbaka till Sverige från Japan, men vi viste inte om jag skulle kunna komma hem. Som tur var gick planen och jag lyckades hamna på ett av dem. När jag var hemma i Sverige igen ringde telefonen konstant. Jag fick samtal från vänner, bekanta och mammorna från min dotters dagis. Alla var jätteoroliga och jag fick förklara massor av gånger att allt var bra. Kort där efter ringde det från en blomsterhandel som berättade att de hade en leverans med blommor till mig och min

Kommentera

