Livet efter Bladins – Universitetet

Eftersom Bladins är fullt av många motiverade och ambitiösa elever, som är sugna på att studera vidare efter gymnasiet, har vi intervjuat ett par före detta Bladinare. Eftersom Bladins är kännt för sin internationella atmosfär, har vi hittat en som studerar i Lund och en som läser i Schweiz. Här följer lite tips och råd från tvättäkta Bladinare som kan hjälpa den som inte är hundra på om de ska studera vidare direkt eller inte.

Sofia Nordgren tog studenten från Social Science på Bladins år 2009 och har sedan dess läst vidare i Schweiz. Hon tar examen från Glion i vår och ska sedan vidare på nya äventyr.

Sofia Nordgren

Varför valde du Bladins?
För att skolan hade ett gott rykte. Jag hade hört att det var en skola som var liten men ändå hade väldigt kompetenta lärare med en internationell atmosfär. Detta lockade mig eftersom jag ville plugga utomlands efter gymnasiet. Bladins var den enda skolan i Malmö som erbjöd ett internationellt program, förutom Borgar. Jag var inte intresserad av IB eftersom jag inte tyckte att upplägget passade mig.

Hur har tiden på Bladins hjälpt dig?
Jag har fått ett internationellt nätverk av kontakter, större förståelse för människor från olika kulturer och bakgrunder och dessutom lärde jag mig engelska på en högre nivå.

Vad gör du nu?
Jag går just nu mitt fjärde och sista år på Glion Institute of Higher Education i Schweiz,  där jag läser Bachelor of Business Administration in Hospitality Management och Bachelor of Science in International Hospitality Management.

Ångrar du att du inte tog ett sabbatsår?
Absolut inte. Jag kände att jag skulle tappa studietempot som jag var van vid på Bladins om jag hade tagit en paus, därför valde jag att studera vidare direkt. Dessutom kommer jag in i arbetslivet vid en ung ålder och kan på så vi skaffa mig mer erfarenhet.

Varför ville du studera utomlands?
Schweiz har ett gott rykte när det gäller Hospitality. Glion är även en av de tre bästa skolorna i världen inom detta område. Skolan förbereder en för en ledarskapsposition inom olika business-relaterade branscher, i mitt fall har jag en fokus på marknadsföring.

Vad har varit jobbigast?
Att studera helt självständigt och vara ansvarig för alla sina studier. Övergången från gymnasiet och universitet – att vara tvungen att klara sig helt själv när det gäller studier. Konsekvenserna av ett misslyckande är också avsevärt högre än om man skulle misslyckas på gymnasiet.

Hur ser framtiden ut?
Jag tar examen i Juni detta året och jag söker just nu arbete inom marknadsföring på de ledande hotellen i Dubai. Jag vill fortsätta leva utomlands och en dag återvända till Sverige och känna att jag har upplevt och sett mycket av världen.

Har du några tips till Bladinarna som snart tar studenten?
Ansökningsprocessen när det gäller universitet utanför Sverige är ofta väldigt avancerad och därför kan det vara bra att ta hjälp av de organisationer och människor som finns till hands. Jag tog personligen kontakt med Gostudy som hjälpte mig mycket med min ansökning till Glion.

_____________________________________________________________________________________________________________________

Axel Nilsson tog studenten från Bladins år 2011 och har sedan dess studerat franska i Paris och juridik i Lund. I dagsläget har han kvar sex av de nio terminerna som utgör juristprogrammet.

Axel Nilssom

Varför valde du Bladins?
För mig stod valet hela tiden mellan IB på Borgar och Social Science på Bladins; till stor del för att jag ville lära mig prata engelska flytande. Efter att ha gjort en självrannsakan insåg jag snabbt att jag inte hade vare sig det intresse för naturvetenskapliga ämnen eller den självdisciplin som erfordrades för IB, och alltså valde jag Bladins. Att det sen visade sig vara lite tuffare än vad jag hade förväntat mig tror jag egentligen bara har varit positivt.

Hur har tiden på Bladins hjälpt dig?
Jag vet inte riktigt. Jag pratar engelska mer eller mindre flytande (ibland kan jag få ett hjärnsläpp och glömma vad handduk heter: ”You know that thing that you dry yourself with?”) och jag hoppas att jag fått in en viss studieteknik. Att gymnasiet i allmänt ska förbereda en för universitetet tror jag inte på, men jag kan nog tänka mig att Bladins, som i vart fall på ”min tid” hade alla examinationer, inlämningar och grupparbeten på en och samma gång kan vara undantaget.

Vad gör du nu?
I detta nu försöker jag undvika att läsa materialet inför morgondagens seminarium i missbruk av dominerande ställning. Jag studerar juridik vid Lunds universitet.

Varför ville du studera utomlands?
Det var egentligen en ren slump att det blev så. Jag hade fått ett sommarvikariat på mitt jobb och lovade en kompis, sent en kväll på KB, att jag skulle hänga med till Paris under ett halvår. Sen ringde hon dagen efter och påminde mig. Så jag åkte till Paris för att plugga franska.

Ångrar du att du inte tog sabbatsår?
Inte alls. Fast samtidigt så var min tillvaro i Paris ganska så lugn och skön. Väldigt lugn och skön.

Vad har varit jobbigast?
Jag vet inte. Ibland kan jag tycka att det är jobbet att finna motivation att plugga, men samtidigt tror jag att alla känner så. Sen är det väl klassikern ”att studiemedlet inte räcker till”. Typ.

Vad är den största fördelen?
Med att plugga direkt? Vet inte riktigt. Det känns som en bra idé att komma in i universitetet lite, sen kan man alltid välja att ta studieuppehåll och hålla kvar sin plats samtidigt som man gör något annat.

Hur ser framtiden ut?
Högst oklart. Jag tänkte ta mig igenom universitetet och samtidigt se till att göra så mycket som möjligt runtomkring; sen får vi se vart det bär av.

Har du några tips till Bladinarma som snart tar studenten?
Ja, faktiskt. Se till att göra någonting. Man tröttnar på att inte göra någonting.

För många blivande studenter börjar en smula panik för framtiden tränga sig in i tankarna. Förhoppningsvis har Axel och Sofia gett er en liten insikt i hur det är att studera vidare på universitetet. För dig som är fruktansvärt skoltrött och vill ta ett sabbatsår gärna idag men helst igår, har vi självklart en artikel även om det här. #Future

Kommentera

