Nyckeln till frihet

Stunden har tillslut kommit för många av er att påbörja den långa resan mot det väldigt frihetsgivande körkortet. Vägen dit är ofta lång, krånglig och fruktansvärt seg. Känslan som uppstår när mannen med iPaden (trafikverket har blivit high tech) kryssar i godkänt-rutan gör dock allt värt det. Som nyblivna förare tänker vi dela med oss av hur vägen till körkortet går till, vilket förhoppningsvis gör det lite lättare för er soon-to-be-fartdårar!

Steg 1:
Du går handledarkursen. Detta är en tre timmar lång utläggning om att du inte får köra för fort, köra på andra trafikanter eller köra utan körkort. Det bästa med kursen är att du bara behöver genomlida den en gång! Några trafikskolor erbjuder fika vilket underlättar överlevnaden. Ett tips; ta extra mycket fika i pausen, då räcker det under föreläsningen också. De som blygsamt bara tar en bit kladdkaka ångrar sig redan efter fem minuter när genomgången av ”Älg – köra på eller förbi?” börjar.

Steg 2:
Börja övningsköra. Du ska nu skrämma slag på din handledare genom att få motorstopp mitt i korsningar eller plötsligt glömma bort vad som är gas och vad som är broms när trafikljuset slår om till rött. Ett tips är att ta det väldigt lugnt och

inte vara hungrig. Att vara trött, stressad och/eller hungrig är fruktansvärt – speciellt om du ska försöka förflytta bilen utan att orsaka ett flertal olyckor.

Steg 3:
Fortsätta övningsköra. Du har nu kommit en bit på vägen och börjar känna dig duktig. Körkortet känns nära och du börjar fantisera om att ta det väldigt snart. Ett tips; även om du tror att du redan kan det mesta om att köra bil – fortsätt lyssna på din handledare. Han eller hon har avsevärt mer erfarenhet och kritiken är befogad, till och med om du inte vill inse det.  Att komma på bortförklaringar i stil med att ”man får köra mot enkelriktat om det är en genväg” eller “alla kör ju för fort” funkar inte på en uppkörning (trust me).

Steg 4:
Börja på körskola. Det är nu dags att köra omkring i Malmö med en körlärare bredvid dig som envisas med att lyssna på Rock Klassiker. I början går det fort att lära sig momenten, du har gjort det mesta innan och känner fortfarande att ditt körkort är nära. Din körlärare tycker att du är duktig, även om du ibland fortfarande kör mot enkelriktat. Om allt mot förmodan skulle gå fel, har körläraren egna pedaler som han kan manövrera bilen med. Ett tips; börja på teorin redan nu, det underlättar för många att börja i tid. Följ dock inte tipset om du är en sådan person som kan börja plugga tre dagar innan, samtidigt som du kollar på Glee och fortfarande klara provet. Då är det bara onödigt #manleverbaraengång.

Steg 5:
Riskettan. Detta är ungefär lika spännande som handledarkursen. Du ska igen genomlida en tre timmar lång föreläsning. Denna gång handlar det om alkohol, vilket absolut är ett viktigt ämne men tre timmar är alldeles för mycket. En halvtimme hade varit nog, du kommer ändå förstå att det inte är en smart idé att köra full. De resterande två och en halv timmarna går mest ut på att inte allt för uppenbart visa att du är uttråkad. Vissa blir väldigt känslomässiga när bildspelet börjar (spoiler alert: alla dör). Ett tips; om du inte vill hamna brevid någon som helt plötsligt börjar gråta mot din axel – sätt dig inte med de som ser ut som att de ska bryta ihop när som helst. Ditt bästa sällskap är här den stenhårda sportfånen som ser ut som att han äter tre paket kvarg blan

dat med råa ägg varje dag.

Steg 6:
Fortsätta på körskolan. Du känner dig nu relativt redo för uppkörning, din lärare håller dock inte med. Du har visserligen slutat köra mot enkelriktat men tydligen är uppkörningen längre bort än vad du trodde. Detta känns jättejobbigt och du vill BARA VARA KLAR SNART! Ett tips; bli inte ovän med receptionisten. Denne har makten att boka om dina körlektioner, något som jag lärde mig the hard way. Att ha körlektion en onsdag klockan 08:00 är inte kul, du kommer sitta fast i kö i 40 minuter och sedan vara trött och grinig resten av dagen.

Steg 7:
Risktvåan/Halkan. För första gången ska du nu köra bil helt själv. Att du dessutom ska köra på is (eller en bana fylld med vatten som känns som is) och undvika att köra på älgar gör det hela ännu bättre. Halkan är faktiskt rolig, trots att den hålls i Bulltofta klockan 06:35 på morgonen. Ett tips; gör precis som ledaren säger så kommer du bli godkänd, det är verkligen inte svårt. Den enda som någonsin blivit underkänd var en liten tant som körde i 10 km/h istället för 50 km/h och ändå körde in i älgen.

Steg 8:13cbc13d-d798-4f0b-9508-ab94e5906b80McLovin-Driver-s-License-superbad
Sista delen. Du har slutat bry dig om körkortet eftersom du har insett att det är en längre process än vad du trodde. Precis då kommer din lärare säga att du är redo för uppkörningen! Ni bokar ett datum för både teoriprovet och uppkörningen. Ett tips; försök att se normal ut dagen du ska skriva teoriprovet. Det är nämligen då det är dags att ta den viktiga körkortsbilden (ingen vill se ut som ett mongo på sitt allra första körkort). Kom i god tid, stressa inte och ta din tid med bilderna. Det är helt okej att vara lite fåfäng ibland.

Att ta körkort är inte en särskilt rolig eller spännande upplevelse. Det är en tröttsam process som oftast tar längre tid än vad man tror. Det enda vi kan trösta med är att allt känns värt det när man har valet att ta bilen till skolan istället för att ta bussen och sedan gå i regn/snö/hagelstormen. Ge inte upp när det blir jobbigt, allt blir verkligen värt det när rutan markerad med “Godkänd” blir ikryssad.
Nu kör vi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s