Studieteknik – Bättre betyg genom att plugga mindre

The Bladins Times har pratat med Amanda Rogmark som har ägnat sitt projektarbete åt studieteknik. Många av oss har  troligtvis upplevt att det “bara inte går” att plugga och därför har Amanda varit godhjärtad nog att i denna intervju dela med sig av sina bästa tips och tankar kring studieteknik.


Hur kom du på att studieteknik var projektarbetet för dig?

Det var egentligen inte speciellt planerat. Jag satt och brainstormade under genomgången vi hade angående projektarbetet och en av mina idéer som jag kom på var just studietekniker. Jag mindes hur vi hade haft en temadag angående just studietekniker och hur lite jag (tyvärr) lärde mig. Vilket jag tycker är synd eftersom en bra studieteknik är väldigt viktigt under gymnasiet. Det plus att jag själv för det mesta alltid varit bra på att planera mitt studerande.

Vad hade du velat veta om studieteknik när du började gymnasiet?

Att man inte ska sätta sig att plugga tre timmar i sträck eftersom man oftast inte lyckas hålla koncentrationen uppe så länge. Istället är det mycket bättre att dela upp det i pass dvs plugga i ca 40min och sen ta en paus på 15 då man gör något helt annat som att äta, dricka eller gå ut med hunden. När man sen sätter sig ner för att plugga igen har hjärnan fått vila upp sig och kan koncentrerar sig mycket bättre igen.

Vad tror du är det vanligaste felet som Bladinare gör när det kommer till att plugga?

Prokrastinera – något vi nog alla har väldigt lätt för att göra kan jag tänka mig. Jag vet själv hur lätt det är att hitta tusen roligare saker att göra än att just sätta sig ner och plugga. Men sorligt nog kommer detta bara bita en i röven när man sen har massa andra saker att göra på högen av det man redan har gladligen skjutit på.

Hur tror mycket tror att en bra studieteknik kan påverka studierna?

väldigt mycket skulle jag nog vilja påstå. Genom att man vet hur man ska lägga upp sitt pluggande, har bra rutiner och vet hur mycket tid man verkligen har varje vecka för just att plugga kan man förbättra både sitt studieresultat och även få mer tid över till sådant vi älskar som fritid!

Vad är ditt bästa tips?

skjut aldrig upp på ert pluggande! Jag vet hur otroligt lätt det är att istället för att sätta sig ner och börja skriva på sin uppsats så ser man på tv eller sätter sig vid datorn. Detta är nog det största misstaget någonsin. Genom att man skjuter upp på sitt studerande kommer man bara bli ännu mer stressad när man har 10 andra saker att göra. Något som är lätt att undvika med att börja direkt, tråkigt men sant!

Har du lärt dig något oväntat?

En hel del. För att nämna lite fakta så är en stor anledning varför många ungdomar upplever tiden under gymnasiet som svår, tråkig och rent av hopplös är för att de sover för lite. Det är ingen hemlighet att flera av oss (inklusive jag) lite då och då inte får de antal timmar sömn vi behöver. Egentligen ska vi sova runt 8h per natt något jag tror nästan ingen av oss gör men något man faktiskt borde.

Även om vi på the Bladins Times inte har något problem med att finna minst nio timmar att sova varje natt har vi lärt oss en hel del, tydligen har vi studerat på helt fel sätt under tre års tid. Härligt. Därför hoppas vi att alla ni som är ettor och tvåor tar till er av hennes tips och gratulerar alla treor till att de (förhoppningsvis) kommer ta studenten ändå, även om det kommer vara med påsar under ögonen.

Skärmavbild 2013-03-28 kl. 12.38.59

Kommentera

