Högskoleprovet

TBT – Högskoleprovet

Högskoleprovet är nog allas lilla mardröm. Det är den där hemska jobbiga grejen man vet att man måste ta tag i för att det är “bra att ha gjort”. Och inte är det bara bra att ha gjort, utan det är bra att ha gjort flera gånger. Helst femtio. Det är den där grejen man anmäler sig till i början av våren och hösten och känner sig superduktig för att man tar tag i sitt liv, och som man sedan får ångest för ca två dagar innan. Som självutnämnt högskoleprovsproffs (jag ska skriva provet för tredje gången i vår) tänkte jag dela med mig av mina tips och dåliga erfarenheter som jag samlat på mig på vägen.

Steg 1. Anmälan.

Ett ganska uppenbart och självklart steg, som ändå kan gå väldigt fel. För det första så måste du se till att du faktiskt anmäler dig i tid (och betalar avgiften på 350 kronor). Högskoleprovet ges två gånger varje år, på våren och på hösten. Sista anmälningsdatumen brukar ligga på 15 februari för vårens prov och 15 september för höstens. Skriv upp dessa datum överallt och tvinga dina föräldrar att påminna dig. Du ska också skriva in vilken provort du vill skriva provet på. Jag hamnade första gången på något litet ställe i Trelleborg för att detta var närmast min hemort. Smartast är dock att välja Malmö, då du säkert är van vid stan, vet vilka lunchställen som är bäst och har vänner som skriver prov i närheten.

Steg 2. Öva.

www.Studera.nu finns det en massa gamla högskoleprov som du kan träna på för att komma in i tänket. Det kan vara riktigt bra att känna lite hur provet är upplagt, se de olika delarna och kolla igenom frågorna. Detta är bra särskilt för mattedelen, då frågorna kan vara riktigt förvirrande första gången. Efter ett tag kommer man dock in i det och det hela blir mycket lättare. Om du vill vara riktigt ordentlig, eller bara har ett prov på dig att lyckas, så är ett tips att avsätta en efter- eller förmiddag i veckan då du går genom gamla prov på tid. Träffas med en kompis, släng in lite fika och gör en kul grej av det. För oss som inte är så bra på att ”göra saker i god tid” så kan det vara bra att bara kolla genom matteboken från ettan och läsa mycket tiden innan provet.

Steg 3. Förberedelse.

När provet är bara någon dag bort kan det vara bra att förbereda sig. Det är viktigt att ta med sig kallelsen (som skickas ut via mail) och giltig legitimation. Andra hjälpmedel som är tillåtna är blyertspenna, suddgummi, linjal och överstrykningspenna. Det kan också vara bra att ha med

Ett armbandsur – om det av någon anledning inte skulle finnas en klocka i salen

Öronproppar – det finns folk som låter väldigt mycket när de skriver prov – typ stönar), Mat – det kan vara svårt att hitta ett lunchställe i närheten som har plats (tänk på att det är många andra som har lunchpaus precis samtidigt som du). Det är därför bra att ta med sig egen mat, eller iallafall matsäck i form av frukt, energibarer och vatten.

Pengar – det finns ofta cafén i byggnaderna som proven hålls i. Det kan därför vara en bra idé att ta med lite kontanter för att kunna köpa lite nödproviant (eller en massa kakor). Jag fick en gång på tiominutersrasten springa från Petri till Kronprinsen bara för att få tag i en banan, då jag var utsvulten och inte hade ett endaste litet öre på mig. Det var inte kul.

Kompisar – tro det eller ej, men åtta timmars prov är mycket roligare om du har någon att dela det med. Hör med dina vänner var de ska skriva provet. Någon kanske skriver i närheten och kan hänga med på lunchen!

Sömn – Sov ordentligt dagen innan provet. Det är inte en bra idé att dra ut till KB på fredagen, bara för att gå upp tidigt på lördagen och skriva prov hela dagen. Stå emot frestelsen och ta en filmkväll hemma.

Steg 4. Provet.

Se fram emot åtta timmars prov. Tryck i dina öronproppar, rada upp dina pennor (jag har alltid med mig fem reservpennor bara för att) och drick ditt vatten. Räkna ut hur mycket tid du kan lägga på varje del och överstig inte detta. Om en uppgift är för svår är det bästa att hoppa över den och återgå senare om du får tid över. Det värsta du kan göra är att bli stressad, så ta det bara väldigt lugnt.

Steg 5. Vila.

Provet är över. Du kommer antagligen känna dig som om du sprungit ett mentalt maraton och vill helst lägga dig i din säng i fosterställning. Jag brukar åtminstone vara fullständigt utslagen och tycker därför att det är skönast att ha ännu en lugn kväll med mina vänner. Samla jättemycket godis, chips och popcorn, sätt på en jättedålig film och känn dig duktig över din insats!

För er som ska skriva provet nu på lördag – lycka till!

Sats_boycott_1395845c

Photo: Rui Vieira/PA Wire

Lämna en kommentar