Insändare: Lidande är ingen tävling

Jag klagar ganska mycket. Och jag klagar framför allt ganska mycket på saker som inte har någon speciell stor betydelse, och då får jag ofta svaret “Det finns dem som har det värre”.” På senare tid har jag funderat mycket på just det här svaret och varför det är så vanligt. Ju mer jag har funderat desto mer har detta svar stört mig. Jag ska försöka förklara hur jag menar utan att låta som en bortskämd snorunge.

När man säger att det finns de som har det värre, menar man  “Det finns de som har det värre, så du ska inte klaga”. Och visst finns det det. Men det kommer alltid finnas någon som har det värre än en själv. Alltid. I alla sammanhang. Alltså kommer vi aldrig att få klaga. För att i vårt samhälle är lidandet en tävling, där bara vinnaren har rätt att berätta om det. Eftersom det finns någon annan som lider mer än vad du själv gör, kommer det förväntas av dig att du håller käften och kväver det som gör ont. Eftersom det finns någon som har mer ont än vad du har, så räknas inte din smärta. Eftersom någon annan känner mer smärta  än vad du gör, så lider inte du. Inte egentligen.

Detta fungerar även på en större skala. Eftersom jag tillhör den etniska majoriteten i Sverige, kan inte jag prata om att jag känner mig otrygg om kvällarna ute på stan, för “tänk hur en invandrare/jude/muslim hade känt sig”. På samma vis kan jag inte heller prata om hur jag möter mycket fördomar för min tro. Även fast jag, som troende och aktiv kristen, knappast tillhör den svenska majoriteten.

Med denna text vill jag säga att det spelar ingen roll hur någon annan har det. Mitt lidande finns ändå, och det gör ändå ont. För oavsett hur många det finns som lider mer, så kommer min smärta ändå att upplevas på samma sätt av mig själv. Och det måste få räcka. Så sluta be om ursäkt! Att du mår dåligt räcker gott och väl. Det måste det göra.

Kommentera

